pray non stop

Ik heb het geweten!

Biecht

Tot drie maal toe horen we in het Evangelie van vandaag mensen aan Johannes de Doper de vraag stellen: ”Wat moeten wij doen?”

Ik vermoed dat ieder van ons wel eens achteraf heeft moeten toegeven: ”Ik wist toen eigenlijk wat ik had moeten doen, maar ik heb het niet gedaan…”, of “ik heb anders gedaan, en het liep verkeerd. En ik heb het geweten!”

Als geen ander is Johannes de profeet die ons geweten appelleert, ons geweten; die innerlijke stem die ons zegt wat goed en kwaad is. Hij wijst ons erop om de signalen; de tekens in ons leven serieus te nemen.

Wij nemen de signalen die op af komen niet altijd serieus. Misschien staan we wat twijfelachtig in ons leven; misschien laten we ons te zeer beïnvloeden wat anderen zeggen, of misschien dat het kleine venijn van het eigenbelang, het egoïsme toch de doorslag…

View original post 500 woorden meer

